Werken aan een Bijbels fundament in Moldaviƫ

Chisinau, de hoofdstad van MoldaviĆ«, het land dat ligt ingeklemd tussen OekraĆÆne en RoemeniĆ«. Onze deputaten gaan er voor in de Joods-christelijke gemeente. Ze geven er ook les aan voorgangers. Exegese, bijvoorbeeld, waarbij de cursisten dingen in de Bijbeltekst ontdekken die ze er nog nooit in hadden gezien.

Onverhinderdā€¦ Zo eindigt Handelingen 28: predikende het Koninkrijk Gods, en lerende van den Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd! Deze woorden zijn arbeiders in Gods Koninkrijk tot bemoediging. Het hart van een mens, waar hij ook woont, is zonder de werking van de almachtige en onwederstandelijke Geest Gods immers een onneembare vesting. Het is dan ook niet het woord van Lukas, maar het zijn de woorden Gods.

In dat uitzien bezochten we in februari, mei en juni de Bridge of Life-gemeente in Chisinau weer. Op eenvoudige wijze werd het zaad gestrooid.

De Bridge of Life Gemeente is een gemeente met een missionair karakter. Vanuit gevestigde kerken wordt vanuit een kerkgebouw ā€“waar ook een gaarkeuken isā€“ door een vaste voorganger, Juri Maevschi, met ouderlingen en diakenen gewerkt onder de vaak achtergestelde en armlastige Joodse bevolking in MoldaviĆ«. Ca. 400 personen, jong en oud ā€“Joden en Jodengenotenā€“ worden van week tot week bediend. Vanuit het Woord en met dagelijks brood.

Een Bijbels fundament…

Naast het voorgaan in de gemeente mogen we sinds 2023 een twaalftal mannen toerusten voor hun werk onder de Joden. Daarbij is een Bijbels fundament van levensbelang.

De ā€Viervoudige staatā€ van Thomas Boston is binnen het dogmatisch deel een vast vertrekpunt. Ds. A. Schot nam in februari de studenten mee door de wederwaardigheden die Boston, door Gods leiding, vormden tot de pastor die hij worden mocht. Zijn werk is een uitnemende gids op weg naar de stad die fundamenten heeft, een praktijkgids voor het leven van een ware christen, maar ook voor voorgangers! Inmiddels zijn ze bijna allemaal door Bostons boek, verdeeld in vijftien lessen, heengegaan.

In de schoolbankenā€¦

Het is best heel wat voor mannen die soms rond de 60 jaar of ouder zijn om te luisteren. Tochā€¦ ze doen het en doorgaans met aandacht. Het zijn intensieve dagen van 09.00 tot 17.00 uur, te beginnen met gebed, Schriftlezing en meditatie. Zo begonnen we op 18 juni met een meditatie over Johannes 10, over de goede Herder en de eigenschappen van een goede en een valse onderherder. Het gaf begrijpelijkerwijs reacties en vragen. Vaak zijn die het middel om te polsen hoe ze tegenover de zaken staan.

De lesstof

Dogmatiek, maar ook het bestuderen van een tekst vraagt onderwijs. Ds. A.P. Baaijens verzorgt met regelmaat de lessen exegese. Voor de studenten een boeiend vak, waardoor ze vanaf het begin handvatten krijgen om een Bijbeltekst in context te beschouwen en de toepassingen daarbij te maken. Zoā€™n les geeft boeiende interactie en geeft de studenten vaak gezichtspunten die ze niet eerder hadden ontdekt. Noodzakelijk bij de exegese is dat door middel van het vak Bijbelkunde de historische feiten geleerd worden.

De reis naar Chisinau wordt minimaal drie keer per jaar ondernomen. In juni sprak ds. C. van Ruitenburg in een voor de samenkomst bedoelde toespraak over Genesis 3, waar zijt gij? Ā Gods genadig handelen in de roeping van Adam en Eva werd aan het hart gelegd: het is nodig die persoonlijk te kennen. Het leidde als vanzelf tot het vak kerkgeschiedenis, een les door ds. H.E.P. Fortuijn waarin kennelijk getoond wordt dat de HEERE Zijn Kerk vanuit de eeuwigheid bouwt naar Zijn vastgemaakt bestek.

Oud-deputaat ds. W. Silfhout gaf in het kader van het vak ethiek een praktische les over christelijk gezinsleven, waaronder het samenleven van een gelovige man en een ongelovige vrouw of omgekeerd, een situatie die in landen als MoldaviĆ« en OekraĆÆne veel voorkomt.

Ook dagelijks broodā€¦

Naast het geestelijk voedsel mag het deputaatschap met hulp van Bijzondere Noden voorzien in dagelijks brood voor de meest hulpbehoevenden. De Bridge of Life-gemeente verzorgt wekelijks voor verschillende groepen een warme maaltijd. Zij die niet kunnen komen, worden bezocht. Bij de verstrekking van maaltijden gaat Gods Woord open. Een vereiste, want ā€˜een mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door den mond Gods uitgaat.ā€™

Deputaat M. de Geus (Israƫlbode september 2024)